Teamscholingen

Talentgericht
Het is al vele jaren bekend dat kinderen én volwassenen beter functioneren, succesvoller zijn en met meer motivatie en plezier hun werk doen wanneer ze iets doen waar ze goed in zijn. Wanneer we talenten aanspreken ontstaat er meer eigenaarschap, intrinsieke motivatie, initiatief en een positievere energie. Hoe kunnen we dit gebruiken om het onderwijs voor onze kinderen én voor onszelf sprankelender en succesvoller te maken?

Een mooi thema om samen tijdens een teamscholing mee aan de slag te gaan. Hierbij gaan we op ontdekkingsreis vanuit onze eigen talenten. We ervaren wat dit met ons doet en hoe we het voor kinderen in kunnen zetten. We leren onze eigen talenten onder woorden brengen en hoe we kinderen kunnen helpen om dit te doen zodat zij meer veerkracht en weerbaarheid ontwikkelen.

Contextueel
Iedereen weet dat het belangrijk is dat ouders en school op een positieve manier samenwerken. Zeker ook als het gaat over Passend Onderwijs. Daarin heeft ieder een eigen verantwoordelijkheid. Toch gaat het lang niet altijd vanzelf. Hoe kun je als professional de bedreigde samenwerking tussen thuis en school positief beïnvloeden?  Een teamscholing rond thema’s als meerzijdige partijdigheid, de dynamische driehoek en het verlangen achter de klacht, kan weer nieuwe input geven voor een goede samenwerking met ouders.

Het contextuele gedachtegoed helpt ons ook om anders te kijken naar gedrag van kinderen, ouders, collega’s en onszelf. Einstein zei ooit: ‘Iedereen is geniaal. Maar als je een vis beoordeelt op zijn talent om in een boom te klimmen, dan gelooft hij de rest van zijn leven dat hij gek is.’
In het contextuele denken is ons eerste doel niet het plakken van etiketten en geven van diagnoses, maar zoeken naar hoe het kind zich gezien weet en hoe de balans in geven en ontvangen in het leven van dit kind is. Hoe laten we ieder kind en ieder mens ervaren dat het ertoe doet? En wat zit ons daar vanuit onze eigen context bij in de weg?

Op school spelen er allerlei contextuele thema’s. Denk aan loyaliteit, parentificatie, zelfvalidatie, hechting enz. Het helpt ons om kinderen, ouders en onszelf beter te begrijpen, meer te waarderen en aan elkaar te verbinden als we hier meer zicht op hebben.

De teamscholingen die ik verzorg, worden op maat gemaakt. Daarin is veel mogelijk. Neem gerust contact op om te ontdekken wat ik op jouw school kan betekenen en voor informatie over de tarieven.